Puhujat
|
|
Tapio Määttä, akateeminen rehtori, Itä-Suomen yliopisto
Tapio Määttä, 58, on työskennellyt Itä-Suomen yliopiston akateemisena rehtorina vuoden 2020 alusta lähtien. Hänet on valittu yliopiston rehtorin tehtävään viisivuotiskaudelle 1.1.2025 alkaen. Määttä on toiminut ympäristöoikeuden professorina vuodesta 2000 alkaen, ja ennen akateemisen rehtorin toimikautta oikeustieteiden laitoksen johtajana yli kymmenen vuoden ajan. Määttä on työskennellyt tutkijana, asiantuntijana ja johtanut useita monitieteisiä tutkimushankkeita, kuten Suomen Akatemian Ympäristö ja oikeus -tutkimusohjelmaa (2005–2009). Määttä on valmistunut oikeustieteen tohtoriksi Helsingin yliopistosta, ja hän on Helsingin yliopiston ja Vaasan yliopiston ympäristöoikeuden dosentti. Hän on vuodesta 2018 alkaen kuulunut kansainvälisen ympäristöjärjestö WWF:n Suomen hallintoneuvostoon.
|
|
Päivi Bosquet, opetusneuvos, Opetus- ja kulttuuriministeriö
Päivi Bosquet toimii opetus- ja kulttuuriministeriössä korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osaston korkeakoulupolitiikan vastuualueella opetusneuvoksena. Hänen tehtäviinsä kuuluu muun muassa ministeriön EU-koulutuspolitiikan vastuuvalmistelu ja koordinaatio sekä korkeakoulutukseen ja korkeakoulupolitiikkaan liittyvät kansainväliset tehtävät. Lisäksi hän työskentelee korkeakoulutuksen jatkuvan oppimisen järjestelmän kehittämisen sekä ESR-varoin osarahoitettavan valtakunnallisen jatkuvan oppimisen teeman parissa.
|
|
Soila Lemmetty, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Soila Lemmetty (KT, Dos.) on aikuisten oppimisesta, luovuudesta ja hyvinvoinnista kiinnostunut aikuiskasvatustieteilijä. Hän työskentelee tutkijana Itä-Suomen yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian osastolla, jossa hänen tutkimuksensa keskittyy yksilöiden ja ryhmien oppimiseen sekä luovuuteen erilaisissa työelämän konteksteissa.
Tällä hetkellä Lemmetyllä on käynnissä Suomen Akatemian rahoittama työntekijälähtöisiä innovaatioita, oppimista ja eettisyyttä tarkasteleva hanke, jossa tuotetaan uutta tietoa oppimisen ja innovaatioprosessien yhteyksistä, edellytyksistä ja seurauksista eri toimialoilla. Lisäksi Lemmetty johtaa Jatkuva oppiminen työelämässä (JATKOT) -tutkimusryhmää, jossa tarkastellaan jatkuvaa oppimista ja aikuisten osaamisen kehittämistä suomalaisissa yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioissa.
|
|
Marjo Nenonen, vararehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Marjo Nenonen (KT) on aloittanut työskentelyn Karelia-ammattikorkeakoulun vararehtorina 1.8.2024. Hän on tehnyt pitkän uran Karelia-ammattikorkeakoulussa mm. koulutuksen kehittämispäällikkönä, opintoasiainpäällikkönä, kielikeskuksen päällikkönä sekä vieraiden kielten opettajana. Nenosella on myös kokemusta jatkuvan oppimisen palvelujen johtamisesta ja kehittämisestä. Nenosen erityisiä kiinnostuksen aiheita ovat korkeakoulupedagogiikka, opetussuunnitelmatyö, koulutuksen tuloksellisuus ja laatu. Hän on aktiivisesti mukana kehittämässä opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja opiskeluhyvinvointia. Väitöskirjatutkimuksessaan hän on perehtynyt ammattikorkeakoulujen tulosperustaiseen rahoitusmalliin. Häntä kiinnosta, miten rahoitus ohjaa korkeakoulujen toimintaa ja johtamista. Nenonen on aktiivinen toimija erilaisissa kansallisissa koulutuksen digitalisaatioon liittyvissä verkostoissa. Hän on ollut mukana Digivisio 2030 -työskentelyssä aina hankkeen suunnitteluvaiheesta lähtien ja toimi hankkeen ohjausryhmän jäsenenä sen ensimmäisen toimikauden ajan. Nenonen osallistuu Eurooppalaiset yliopistot -verkosto INVESTin toimintaan. Verkostossa kehitetään yhteisiä eurooppalaisia tutkintoja, tutkinnon osia, liikkuvuutta ja henkilöstön osaamista. Nenonen on itsekin jatkuva oppija, joka suorittaa mielellään avoimia korkeakouluopintoja.
|
|
Riitta Turjamaa, jatkuvan oppimisen johtaja, Savonia ammattikorkeakoulu
Riitta Turjamaa on työskennellyt Savonia-ammattikorkeakoulussa jatkuvan oppimisen johtajana vuoden 2023 toukokuusta lähtien, jossa hänen tehtäväkenttäänsä kuuluvat avoimen ammattikorkeakoulun, Master Schoolin, koulutuksen liiketoiminnan, osaamisen viennin sekä koulutuksen kehittämishankkeiden johtaminen. Turjamaa on toiminut aikaisemmin koulutus- ja kehittämispäällikkönä Savonia-ammattikorkeakoulussa. Hänellä on useiden vuosien vankka työkokemus opetustehtävistä ammattikorkeakoulussa sekä toisen asteen oppilaitoksessa. Turjamaa on valmistunut terveystieteiden tohtoriksi Itä-Suomen yliopistosta, ja hän on Turun yliopiston gerontologisen hoitotieteen dosentti.
|
|
Juha Kinnunen, projektipäällikkö, tuntiopettaja, väitöskirjatutkija, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Juha Kinnunen työskentelee tällä hetkellä projektipäällikkönä kiertotaloushankkeessa ja opettaa työ- ja organisaatiopsykologian opinnoissa. Aiemmin Juha on toiminut Itä-Suomen yliopistossa myös yliopisto-opettajana ja projektitutkijana. Juha myös viimeistelee väitöskirjaansa, joka liittyy resilienssiin ja itseohjautuvuuteen. Juhan muut tutkimus(ja osin opetus)aiheet liittyvät johtamiseen, organisaatioihin, muutospelkoihin, metakognitiivisiin taitoihin ja kestävyysteemoihin.
Juhalla on vankka työkokemus aiemmin muun muassa pankki-ja vakuutusalalta, jossa hän työskenteli n. 13 vuotta tehden asiakaspalveluun ja myyntiin liittyviä töitä. Työelämän ja omien arvojen yhteensopimattomuus johti hänet tutkimuksen pariin Itä-Suomen yliopistoon.
Juha on päivittänyt vuosien varrella omaa osaamistaan suorittamalla johtamiseen, esimiestyöhön, myyntiin, monimuotoisuuteen ja esimerkiksi organisaatioiden toimintaan liittyviä koulutuksia. Juha on innostava ja positiivinen luennoitsija, joka osaa yhdistää tutkimuksesta relevantit asiat osaksi työelämän tarpeita vankan työkokemuksensa ja laaja-alaisen näkemyksensä avulla.
|