Totta ja harhaa: digitaalisen puvun moniaistillinen ja kehollinen ulottuvuus
Kuinka animaatio- tai pelihahmon puku valmistetaan? Minkälaisia asioita pitää ottaa huomioon, kun digitaalisen puvun ominaisuuksia kokee katsoja tai pelaaja? Työpajassa käydään läpi teorian ja käytännön esimerkkien kautta digitaalisten pukujen moniaistillista ja kehollista ulottuvuutta. Näiden lisäksi kokeillaan miten digitaalisten pukujen tekstuurit vaihtuvat ja mitä merkitystä sillä on pelien tai elokuvien tarinankerronnassa.
Maarit Kalmakurki, TaT, on pukusuunnittelija, palkittu tutkija ja opettaja. Hänen väitöskirjansa käsitteli digitaalisten hahmojen pukusuunnittelumenetelmiä tietokoneanimaatioelokuvissa. Hänen animaatioelokuvapukuihin liittyvä tutkimuksensa on noteerattu mm. The New York Timesissa ja sen tuloksia on hyödyntänyt julkaisuissaan mm. Walt Disneyn Animaatio Studio. Maarit opettaa kansainvälisesti, toimii aktiivisesti kansallisissa ja kansainvälisissä järjestöissä sekä tutkimusryhmissä edistäen pukusuunnittelun näkyvyyttä ja arvostusta.
Työpaja järjestetään Savonia-AMK:n microkadun kampuksella MIC-L120 tilassa.
Voit tulla seuraamaan työpajaa etänä ja osallistua kokeiluihin niiltä osin kuin se on etänä mahdollista. Zoom –yhteys linkki
Työpaja on osa Digital & Circular Fashion House –hankkeen työpakettia Minifaktori /Luova Farmi & yhteisö – opi ja kokeile teknologiaa.